![]() |
Venta de Navasillo |
Després de descansar unes poques hores, ens vam aixecar i vam anar a esmorçar fort al Navasillo. En aquells moments tots sentíem els nervis a l’estómac, no s’està tots els dies a 1.000 metres baix terra. Després d’un bon plat combinat, vam començar a organitzar els petates baix la supervisió de José i Manu, que ens van fer deixar la meitat de material, ells deien que tots pecàvem de portar material innecessari ja que la cavitat està completament instal·lada i té un vivac a 700 metres de profunditat que compta amb tot el necessari.

Quan vam arribar ens vam equipar.
![]() |
Paco de La Torre |
En poc temps ens plantàvem al vivac de 500 metres. Vam fer una petita parada i cap avall altre cop. Allí José i Dani es van quedar per equipar una altra via per evitar l’aigua en crescuda al pou Virgen de las Nieves de 61 metres. Nosaltres vam continuar endavant fins arribar al pou Paco la Torre de 145 metres de grans dimensions, també molt fraccionat i amb pènduls.
![]() |
La Gran Via |
Abans d’arribar al final del pou havia que desviar-se i continuar pels passamans, ja que aquesta via és la que ens conduiria fins al vivac de 700 metres a través de la Gran Via. Aquest tram era molt còmode i ràpid… però quina calor feia! Allí havia temps per fer bromes com ara amagar-se i sortir de cop ( eh Maso!). La veritat és que era curiós veure aquell tub amb parets terroses de color gris i blanc, era com caminar per la sorra de la platja.
En 45 minuts, després de al·lucinar amb la Gran Via, arribàvem al vivac. Per fi veiem el que seria el nostre campament “nocturn”!
Dos membres de l’equip es van quedar al campament.

I el més impressionant, l’últim pou de 80 metres el pou de l’Infern, amb fraccionaments volats dins una sala immensa. Increïble arribar a -1.021 metres superant aquest pou. Allí estava l’esperat llac ERE, on es troba el sifó de 400 metres amb 20 metres de profunditat aproximadament, assolint així els 1.074 metres de profunditat totals de la cavitat.
![]() |
OBJECTIU ACONSEGUIT!! |
Ara 300 metres amunt i a celebrar-ho amb els nostres companys. Alguna que altra comba curta de corda ens feia lluitar a les instal·lacions, però donat d’això la progressió era molt bona.
Dissabte 12

La feina que teníem que fer era treure tres sacs de dormir, una barca i la brossa que trobéssim a l’exterior i deixar dues bombones de butà petites. A més a més, vam deixar dues cordes de 40 metres per als exploradors.
La millor parada va ser la del vivac de 500, on vam fer uns Frankfurt, sopes i cafè, igual que si estiguéssim a casa!
![]() |
Ja estem fora!!! |
Després cap amunt altre cop, la dinàmica era pou -meandre, pou -meandre. La progressió era ràpida, tot i que els últims metres ja costàvem. I… ja estàvem fora! Veiem la llum del Sol, o el que quedava per què eren les 9 de la nit, però era una bona sensació, sol faltava arribar al cotxe (50 minuts) i baixar a Ronda a l’alberg municipal per descansar.
Vam estar 30 hores dins la cavitat, el divendres 5 hores fins el vivac i 8 hores els que vam fer fons. El dissabte unes 10 horetes per sortir, comptant les parades.
Sou uns cracks. Enhorabona i a seguir aixi
Gràcies Luis!Sarai
Enhorabona a tots, però especialment a Sarai, esta feta un maquineta!!!!
Merci Albert! Sense vatros no sabria el que sé 🙂