Cavitats de Tivenys

Fa temps que el nostre company Juan Miguel Ramón, ens reclama per anar a visitar i topografiar unes cavitats que té prop de la seva propietat a Tivenys.

Juan Miguel Ramón a l’entrada de Cova Mansebo. Foto Dale Sutton.

Les cavitats són tres, dos d’elles són inédites, Cova Mansebo, Cova Àfrica i la tercera ja coneguda Avenc Boca de Foix.

Dit i fet, el passat dissabte 25 de maig vam anar a visitar i documentar-les.

SITUACIÓ DE LES CAVITATS.

Sortint del poble de Tivenys direcció Benifallet a 2,5km agafarem un entrador a la dreta direcció NE senyalitzat com Partida de Foix. Continuarem pel camí hormigonat fins arribar a la part baixa de Santos (Creu de Santos), a partir d’aquí el camí passa a ser pista de terra en bon estat, continuarem per ella fins arribar a un revolt tancat a la dreta on hi ha puesto per deixar els cotxes, aparquem i continuem a peu. Agafarem una sendera fitada poc marcada que progressa paral·lela al Barranc de Raudó i que en menys de 15 minuts baixa al fons del barranc, on es troba l’Avenc Boca de Foix.

Remuntant el barranc per la dreta hidrogràfica i direcció N, a uns 50m de l’avenc, creuarem el barranc, pujarem per un roquer entre les dos barrancades en direcció NE uns 250m i a la part alta del cingle trobarem Cova Mansebo. A 50m direcció NE A la part dreta del cingle entre tres blocs està l’entrada a Cova Àfrica.

Aquestes cavitats es troben dins la finca de Mansebo, propietat de Juan Miguel Ramón, en qui caldrà ficar-se en contacte per accedir-hi.
Contacte de Miguel: Miguelpampo@gmail.com

COVA ÀFRICA
Dalton Shutton a la Sala Fantasia
HISTÒRIA:

Descoberta per Juan Miguel el dia 5 de gener de 2019, va desobstruir la boca per poder accedir-hi. El cap de setmana següent (13/01/19) van iniciar les exploracions Juan Miguel, Carlos Cantero, Tomas Brull, Adrià Rebull, Esther Quirós, Santi Higins i Tonet Piñol. Revisades totes les incògnites va donar per concluida l’exploració.

DESCRIPCIÓ:

Entre tres blocs, s’obre la boca de la cavitat, desobstruida per al seu accés. Per una gatera de reduïdes dimensions i a meitat de la mateixa, trobem la continuació a mà esquerra per un forat selectiu i arrampat amb sorra al terra, el qual ens aboca a una finestra penjada. Desgrimpem el ressalt de 3,5m i arribem a la Sala Fantasía, la sala amb més volum de la cavitat i adornada per grans estalactites que arriben a uns 30cm del terra. D’aquesta sala surt una gatera que acaba colmatada per blocs.

Topografia de la Cova Àfrica
Cova Mansebo
Albert Albesa i Bruc Shutton a Cova Mansebo
HISTÒRIA:

Descoberta per Juan Miguel el dia 5 de gener de 2019, qui va detectar corrent d’aire entre uns blocs i va desobstruir la boca per poder accedir-hi. El cap de setmana següent (13/01/19) inicien les exploracions Juan Miguel, Carlos Cantero, Tomas Brull, Adrià Rebull, Esther Quirós, Santi Higins i Tonet Piñol. Revisades totes les incògnites donen per concluida l’exploració, la corrent d’aire prové de l’altra boca de la cavitat que surt penjada al Barranc de Raudó.

DESCRIPCIÓ:

Entre tres blocs, s’obri la boca de la cavitat, desobstruida per al seu accés. Per una diaclasa de reduïdes dimensions (0.40×0.55m) i arramada que baixa 2.3m, arribem a la sala principal de la qual surt un primer ramal a la dreta que s’acaba en 2,8m colmatat de blocs. Tornant a la sala, una segona gatera per on penetra la llum exterior que dóna a una finestra penjada a la paret del barranc.

Topografia Cueva Mansebo
AVENC BOCA DE FOIX
HISTÒRIA:

«Durant les múltiples campanyes que el GIE del Club Excursionista de Gràcia va portar a terme a la
Serra de Cardó durant les dècades de 1960 i 1970, van ser informats a Tivenys de l’existència,
entre d’altres, d’aquest avenc, el qual van explorar el gener de 1971.
Durant els anys 1980 era una cavitat visitada tot sovint per l’Espeleo Club Tortosa en en els seus
cursos d’iniciació.»   EspeleoIndex

Topografía Avenc Boca de Foix 1971
DESCRIPCIÓ:

«Per una petita boca arrodonida (on creix un margalló a respectar), es penetra en un pou que als 5 metres es veu accidentat per un replà format per un gran bloc encastat entre les parets i cimentat per concreció. A partir d’aquest punt, s’inicia un bonic i aeri descens de 25 metres fins a la base del pou, ocupada en el seu centre per productes clàstics de bones dimensions.

Miguel a la base del P-35m. Foto Dale Sutton.

A banda i banda de l’esmentada base s’obren sengles conductes descendents que es poden baixar amb atlètiques
desgrimpades i en un d’ells s’arriba al punt de màxima fondària de l’avenc, mentres que l’altre torna a donar a la base del pou.»  EspeleoIndex

Topografia Avenc Boca de Foix 2019

Després de la feina, vam rematar lo dia en una paella i una tarde de tertulia en bona companyia.

Gràcies Miguel per la teva hospitalitat i amistat. Un plaer conèixer a Dale Sutton i a la seua fantàstica família.